Uždaryti

Apipylimai vandeniu

Jūs esate čia: / » Sveikata » Terapinės procedūros » Apipylimai vandeniu

Vanduo gydo viską

Apsipylimas šaltu vandeniu – tai labai natūralus veiksmas, kurio instinktyviai griebiamės, kaip norime „atsigaivinti“, o jei tiksliau – atsibusti, pašalinti mieguistumą, pakelti energijos lygį organizme. Šalto vandens apsipylimai – paplitusi sveikatos profilaktikos priemonė, kultivuojama pavieniui ir sveikos gyvensenos mokyklose. Daugelyje pasaulio šalių apsipylimo ir šaltų maudynių entuziastai buriasi į įvairius mauduolių klubus.
Unikalią gydymo vandeniu metodiką, plačiai naudojamą ir mūsų laikais 19 a. sukūrė garsus vokiečių pastorius Sebastijonas Kneipas.

Sebastian Kneipp. Pirtis.ltS.Kneipas gimė Bavarijoje 1821 m.. Jaunystėje jis susirgo džiova. Liga greitai progresavo ir gydytojai niekuo negalėjo jam padėti. Jaunuolis atsidūrė ant mirties slenksčio. Laimei tada į jo rankas papuolė knyga, kurioje buvo aprašyti paprasti natūralaus gydymo vandeniu. Metodai. Vėliau Kneipas sakė, kad tą ploną brošiūra jam pakišo pati Apvaizda. Jis ėmė maudyti upėje, įveikė savo ligą ir vėliau ištobulino paprastą bet efektyvią metodiką susidedančią iš apsipylimų šaltu vandeniu, vonių, kompresų ir kitų sveikatingumo procedūrų – vaikščiojimo basomis po vandenį, rasą, akmenis. Ir mūsų laikais, praėjus daugiau nei 100 metų Kneipo metodika padeda žmonėms išsivaduoti nuo įvairiausių susirgimų – netgi tų, prieš kuriuos rankas nuleidžia šiuolaikinė medicina.

Kneipas manė, kad daugelio susirgimų priežastis yra kraujotakos sutrikimai, dėl kurių kūne susidaro kraujo „susistovėjimai“ ir sutrinka įvairių organų ir jų sistemų veikimas. Vanduo padeda ištirpinti šalus bei toksinus, valo, grūdina, žvalina. Tačiau vandens procedūras reikia atlikti atsargiai: „aš įspėju prieš pernelyg stiprų ir per dažną vandens naudojimą, kitaip vietoje tikėtinos naudos turėsite žalą“ – rašė S.Kneipas.

Neįpratusiems procedūras reikėtų pradėti nuo šilto ar vėsaus vandens ir palaipsniui mažinti jo temperatūrą iki 10-14 C. Pabaigus apsipylimus ar vonią nereikėtų iškart šluostytis, o tik nusausinti odą drėgni rankšluosčiu, apsirengti sausais rūbais ir 10-15 min pajudėti, kad sušiltumėte.

Dėmesio! Šalto vandens negalima naudoti, jeigu esate sušalę. Tokiu atveju būtina pajudėti 10-15 min, kad sušiltumėte, pasikaitinti pirtyje arba pakaitinti kojas.

Bendras šalto vandens procedūrų poveikis

Sunku net išvardinti kiek naudos žmogui suteikia toks paprastas veiksmas kaip apsipylimas vėsiu ar šaltu vandeniu! Dažnam pavyksta išsivaduoti nuo ligų, kankinusių jį dešimtmečiais! Apsipylimai šaltu vandeniu gydo kraujotakos sutrikimus, osteochondrozę, skoliozę, nervų sistemos ligas, nemigą. Reguliarios šalto vandens procedūros sugrąžiną prarastą atletiškumą, energiją, jaunystę! Vos pradėjus užsiimti apsipylimais išnyksta mieguistumas, pradeda mažėti antsvoris, suglebusi oda.

Stiprina imuninę sistemą

Staigi ir radikali temperatūrų kaita sukelia organizmui šoką, gal tai skamba įtartinai, tačiau būtent tai stiprina mūsų imuninę sistemą. Liaudiškai tariant, organizmas grūdinamas. Mokslininkų grupė iš Čekijos Respublikos atliko tyrimą, bandymo dalyviai tris kartus per savaitę porai minučių niro į ledinį vandenį. Po dviejų savaičių bandymų, stebint fiziologinius pokyčius, mokslininkai nustatė, kad tyrimų dalyvių organizme gerokai padidėjo baltųjų kraujo ląstelių kiekis. Taigi, prieita prie išvados, kad šaltas vanduo – lengvas stresorius – mygtukas, kuris įjungia mūsų imuninę sistemą.

Geros emocijos

Vadinamieji „ruoniai“ dažnai pasakoja apie geras emocijas, kurios užplūsta pasinėrus į ledinį vandenį: „Tampame savotiškais narkomanais, norime tai kartoti kasdien – daugelis iš mūsų nuo to turime priklausomybę“. Priežastis – endorfinai. Endorfinai yra natūralūs organizmo skausmo žudikai. Taigi, jei turite bėdų – šokite į ledinę upę. Endorfinai taip pat veiki a žmogaus savijautą, iš dalies veikia žmogaus emocijas, elgseną, miegą ir atmintį. Jie turi tiesioginį ryšį su organizmu – šaltas vanduo pagerins jūsų seksualinį gyvenimą. Šaltis stimuliuoja parasimpatinę sistemą, kuri atsakinga už jūsų ramų poilsį ir regeneraciją, todėl „ruoniai“ rečiau serga depresija. Todėl plačią šypseną išspaudžia ir pats procesas, ir jo rezultatas.

Kraujagyslių treniruotė

Staigiai patekus į aukštą temperatūrą, kraujas suplūsta į paviršių, patekus į šaltą – jis „siunčiamas“ į jūsų organus. Abu kraštutinumai priverčia širdį dirbti kaip siurblį. Štai kodėl ciklas pirtis-sniegas-pirtis priverčia žmones švytėti. Taigi, kodėl padidėjęs kraujo srautas naudingas sveikatai?
Ogi todėl, kad išpildomas visas cirkuliacijos ratas, kraujas stumiamas per visus tavo kapiliarus, venas ir arterijas. Tai stiprina jūsų odą (ji tampa elastinga, greičiau gyja randai), taip pat manoma, kad padeda mažinti celiulitą. Įrodyta, kad kūnas prisitaiko prie pasikartojančio sąlyčio su šaltu paviršiumi – vienas iš būdų pagerinti kraujo apytaką. Panašų rezultatą galite gauti perjunginėdami šalto ir karšto dušo čiaupus, tačiau prisipažinkite, kad sauna-sniegas-sauna skamba smagiau.

Pagerina seksualinį gyvenimą

Anksčiau minėtų Čekijos Respublikos mokslininkų tyrimo metu nustatyta, kad ženkliai padidėjo dalyvavusių tyrime vyrų ir moterų testosterono bei estrogeno gamyba. Be abiejų lyčių padidėjusio libido, šie hormonai taip pat vaidina svarbų vaidmenį vaisingumui. Vyrams, besiruošiantiems tėvystei, rekomenduojama kiekvieną dieną savo sėklides prausti šaltu vandeniu.

Degina kalorijas

Visi žinome, kad plaukiojimas – puikus kūno lavinimo būdas. Papildomų pliusų gausite, jei plaukiosite ne šiltame, o šaltame vandenyje (nesvarbu – baseine, upėje ar ežere). Plaukiojant šaltame vandenyje jūsų kūnas priverstas dirbti dvigubai stipriau, kad palaikytų aukštesnę temperatūrą, taip priversdamas kalorijas tirpti sparčiau.

Šalto vandens poveikis smulkiau

Termoreguliacijos mechanizmas susideda iš 3 dalių: šalčio ir karščio šiluminių receptorių, nervinių jungčių ir centrų (hipotalamo termoreguliatorius) ir efektorinių organų. Odos šalčio receptorių sudirginimas aktyvuoja hipotalamo termoreguliacijos centrą ir iššaukia šilumos generavimo reakcijas visame organizme. Aktyvuojama simpatinė nervų sistema ir per ja sujaudinamas hipofizis. Į kraują išskiriama visa eilė „streso hormonų“, kurių dėka išsiplečia širdies, raumenų kraujagyslės, o virškinimo organų, priešingai – susitraukia. Kraujas praturtinamas eritrocitais, hemoglobinu, padaugėja leukocitų, limfocitų ir hormonų.
Tokiu būdu apsipylimai šaltu vandeniu stimuliuoja endokrininę bei imuninę sistemas, pagerėja kraujotaka ir jaučiamas bendras teigiamas poveikis visam organizmui.

Gydomieji apsipylimai vėsiu vandeniuPriekio apipylimo vandeniu schema. Pirties akademija.

Gydomiesiems ir profilaktiniams apsipylimams naudojame laistytuvą, rankinį dušą, o pirtyje – dar ir kaušą.
Patogu yra naudoti 2,5-3 l ąsočius.

Visų pirma 1-2 min. liejame vandenį nuo pėdų iki pakaušio. Tradicinis dušas čia netinka, nes staiga iš aukštai krentantis vanduo sukelia pernelyg staigius kraujotakos spazmus o tai nėra labai sveika.

Paskui 1-2 min. vandeniu laistome sprandą, mentes, juosmenį, sėdmenis. Paskui greitai apšlakstome krūtinę, pilvą, rankas. Tai darydami galime trinti odą šiurkščia pirties pirštine.

Kūno priekio gydomųjų apipylimų schema pagal S.Kneipą.

Kūno prieko apipylimo pirtyje schema. Pirties akademija.

Nugarinės kūno pusės gydomųjų apipylimų schema pagal S.Kneipą.

Kūno nugaros gydomųjų apipylimų schema. Pirties akademija.

Kaklo ir pečių apsipylimaiNugaros apipylimai pagal S.Kneipą. Pirties akademija.

Kaklo ir pečių apsipylimai padės atsikratyti dienos nuovargio, maudimo ir skausmo sprando ir pečių srityje. Šias vietas galime apipilti vakare po darbo. Apsinuoginkite iki juosmens, pasilenkite virš vonios ir 2-3 min. apipylinėkite kaklą ir pečius šiltu (36 – 38 C) vandeniu.

Apatinės kūno dalies apipylimai

Jei skundžiamės žarnyno sutrikimais, hemorojumi, prostatitu, impotencija – verta apipylinėti apatinę kūno dalį – nuo juosmens iki pėdų. Tai darome taip: pirma 1 –2 min. apipylinėjame kojas nuo pėdų iki juosmens: pirma nugaros pusėje, paskui šonus ir galiausiai priekinę dalį. Prieš šią procedūra ypač naudinga pėdas ir kojas iki kelių pašildyti garų vonelėje (pirtyje, saunariume). Šildome tol, kol kojos sušyla ir pradeda aktyviai prakaituoti. ŠI procedūra ypač tinka atlikti pirtyje, antro užėjimo metu, kai ramiai šildomės ir skatiname prakaitavimą.

Kojų apipylimai

Jeigu kankina varikozinis venų išsiplėtimas, tromboflebitas apatinių galūnių aterosklerozė – verta periodiškai apipylinėti kojas. 1 – 2 min. bėgyje liekite šaltą vandenį ant pėdų, blauzdų, kelių ir šlaunų. Kai įprasite, apipylimo laiką galite prailginti iki 5 – 6 min.

Kelių apipylimai

Sergant reumatu, artritu, kelio traumomis ir netgi kojų nagu grybeliu naudinga 2 – 3 kartus per dieną šaltu vandeniu apipilti kelius. Kad vanduo būtų šaltesnis, į jį reiktų įmesti žiemą sniego, o vasarą – susmulkintų ledukų. Procedūros laiką palaipsniui ilginti iki 3 – 4 min.

Rankų apipylimai

Rankas galima apipylinėti kambario temperatūros vandeniu. Tai ypač padeda nuo artrito, sąnarių reumatizmo ir artrozės.
Labai paplitusių širdies-kraujagyslių susirgimų riziką ar pasireiškusios ligos eiga labai palengvinsime atlikdami rankų apipylimus šaltu vandeniu. 2 – 3 min pilame šalta vandenį iš pradžių ant plaštakų, paskui – išorinę rankos pusę nuo riešo iki raktikaulių ir galiausiai – vidinę rankos pusę nuo riešo iki pažasties.

Galvos apipylimai

Galvos apipylimus rekomenduojame atlikti kankinant nuolatiniams galvos skausmams, sutrikus periferinei kraujotakai, sukantis galvai, susilpnėjus atminčiai. Pasilenkite virš vonios ar dubens ir paprašykite savo pagalbininko lieti jums ant galvos iš pradžių šaltą, o paskui – šiltą (36-38 C) vandenį. Po procedūros gerai nusausinkite plaukus. Ypač efektyvu kartu su galvos apipylimu padaryti kontrastines kojų voneles, pėdas paeiliui panardinant 5 sekundėms pradžiai į šiltą, o paskui į šiltą vandenį. Be to 2 -3 kartus per dieną pilvo sritį naudingą apiplauti šaltu vandeniu su actu (1/2 stiklinės acto 1 litrui vandens).

Jeigu dėl kokių nors priežasčių jūs negalite daryti apipylimų iš bėdos juos galite pakeisti reguliariais aptrynimais drėgnu rankšluosčiu ar sudrėkinta ranka.

Apsipylimai pirtyje

Visus čia išvardintus apipylimus galima (ir verta) daryti pirties procedūrų metu. Pirtyje kūnas sušyla, labai suaktyvėja paviršinė kraujotaka, pagerėja organizmo adaptacinės savybės, o tai yra tas pat tarsi žmogus atjaunėtų 10-15 metų. Taigi, sušilus, pasigarinus apsipilti yra ir drąsiau ir žymiai saugiau tiems, kas dar nėra prie to įpratę.

Taisyklinga apipylimo technika padeda išvengti pernelyg stiprių kraujospūdžio šuolių, o tai savo ruožtu daro kaitinimąsi pirtyje saugesnį ir prieinamą platesniam ratui sveikatos problemų turinčių asmenų. Visų pirma tai pasakytina apie širdies -kraujagyslių sistemos sutrikimų turinčius žmones, taip pat sergančius sąnarių ligomis.

Kada apsipylinėti NEGALIMA

Negalima pradėti apsipylimų bet kokių chroniškų susirgimų paūmėjimo metu. Papildomas fiziologinis stresas gali tik pabloginti jūsų būklę. Netradicinė medicina kviečia kontrastines procedūras atlikti su bet kokiais susirgimais, tačiau profesionalūs šiuolaikiniai gydytojai su šiuo teiginiu nesutinka.

Medicina kategoriškai draudžia apsipylinėti prie bet kokių odos susirgimų, pūlingų ir paprastų žaizdų. Tas pats pasakytina apie ūmius peršalimo bei virusinius susirgimus. Susirgę atidėkite apsipylimus kol pasveiksite!

Negalima apsipylinėti tiems, kieno akies obuolio spaudimas yra padidintas. Staigūs temperatūros svyravimai gali sukelti staigų jo šuolį bei tinklainės atsisluoksniavimą.
Nepatariamą apsipylinėti hipertonikams ir hipotonikams tuo metu,kai jų kraujo spaudimas yra pakilęs arba nukritęs. Ir visai kategoriški draudimai – sergantiems išemine širdies liga, širdies nepakankamumu, bet kurios rūšies tachikardija.
O štai inkstais besiskundžiantiems apsipylinėti galima, tačiau tiktai ne duše. Apsipylimas turi būti atliktas greičiau – vengiant per didelio atšalimo.

Parengė Rimas Kavaliauskas

Taip pat skaitykite

 

Aromaterapija

Aromaterapija

Kvapas mus lydi visur, bet mes dažniausiai jo nepastebime... Nepastebime kuo augalai dalijasi su mumis, kaip jie mus džiugina… Toliau

Vanojimo menas

Vanojimo menas

Su vanta reikia elgtis pagarbiai ir jautriai, tada ji darys stebuklus. Vanta yra gyva, ji veikia ne tiek mechaniškai, kiek per… Toliau

uždaryti

Pastabos administratoriui

Jei šiame straipsnyje pastebėjote neteisingą faktą ar klaidą, galite apie tai pranešti redakcijai. Prašome užpildyti formą ir paspausti „Siųsti“

Užduokite klausimą

Prisijunkite ir klauskite pirties žinovų ir pirtininkų.

 

 

Vandens procedūrosVandens procedūros XIX a. S.Kneipo laikais

braidymo šaltame vandenyje zonos
Pirčių kompleksuose braidymo šaltame vandenyje zonos „pagal Kneipą“ užimą svarbią vietą ir šiais laikais

Kneipo vonelės. Pirtis.lt
Įvairių temperatūrų Kneipo vonelės

Apsipylimas lietuviškoje pirtyje. Pirtis.lt.
Apsipylimas šaltu vandeniu lietuviškoje pirtyje paprastai atliekamas prausykloje

Dušas kieme. Lietuviškos pirties akademija.
Dušas kieme kai nėra vandens telkinio. Svarbiausia – atsivėsinti, kaip -tai jau kitas klausimas.

Pirties procedūra merginai. Pirtis.lt.
Pirties procedūra merginai. Apipylimas šaltu vandeniu. Rūpestis gera savijauta – tai žymiai aukštesnio lygio dėmesys, nei seksualinis.

Linksmas apsipylimas vandeniu. Pirtis.lt.
Po pasikaitinimo pirtyje – linksmas apsipylimas vandeniu pritūpus ant žolės

Patarimai

Pastebėta, kad antsvorį turintys žmonės lėčiau reaguoja į apipylimus. Juos apipilant patartina odą masažuoti šiurkščia pirštine ar išmirkyta beržo vanta.

Apipylimas bus žymiai malonesnis, jei vandens srovė bus tolygi ir kris ne iš aukštai.

Taisyklingai apipilant nugarą pirmas ąsotis pilamas nuo apačios iki pečių juostos, o kiti – ties 7-uoju stuburo slanksteliu.

Nors klasikiniuose Kneipo apipylimuose galva nešlapinama, pirties procedūrų metu – priešingai, atvėsinti galvą yra privaloma.